شاهكار هاي نثر فارسي معاصر
چند كلمه با شما خصوصاً جوانان عزيز!
چندين ماه است كه من اين وبلاگ را صرفاً براي شما به راه انداخته ام و هدف اصلي من ترغيب شما عزيزان توجه به ادبيات ايران عزيز بوده است . براي اينكه سايت فقط محدود به ادبيات نباشد و رايحه اي هم از علوم داشته باشد « شگفتي هاي بدن انسان » را كه خواننده را مشرف به بدن خود ميسازد ترجمه و در وبلاگ گنجانيده ام.

همانطور كه ميدانيد يك وبلاگ آنهم در اين حدود نه تنها درآمدي ندارد بلكه بايد از جان خود مايه گذاشت تا مطالبي براي سرگرمي و در ضمن افزايش دانش كاربر فراهم گردد. در اين مدت چند ماهه با كمال تعجب مشاهده كردم كه تعداد مراجعه كنندگان به اين وبلاك بسيار كم و در مواقعي هيچ بوده است . خواننده عزيز من خود را درحدودي نمي بينم كه مطالبي را بصورت قطعه ادبي و يا علمي ابراز نمايم ، تنها كاري كه ميكنم مطالبي خواندني را جمع آوري و در اين وبلاگ ميگنجانم كه ايرانيان در اقصي نقاط دنيا كه از زيان فارسي بدور هستند فرصتي يابند تا چند كلمه اي را از زادگاه خود و يا اجداد خود بخوانند و آنرا به بوته فراموشي نسپارند . من به عنوان يك ايراني خود را در اين مورد موظف ميدانم ، حال شمائيد كه بايد از آن استفاده كنيد و اطرافيان خود را تشويق نمائيد كه فرزندان خود را با اين وبلاگ آشنا نمايند و از مطالب آن استفاده نمايند تا اين مشقتي كه ميكشم به هدرنرود و مفيد فايده اي گردد .

عزيزان همه شما مرحوم استاد سعيد نفيسي را ميشناسيد ، ايشان كتابي در سال 1330 منتشر نمود كه بنام « شاهكار هاي نثر فارسي معاصر » ميباشد و جزو برنامه ادبيات زبان فارسي در دانشگاه بود . نثر هاي برگزيده ايشان در اين مجلد از نويسندگاني به شرح زير است:
1. طالب اف
2. علي اكبر دهخدا
3. سيد محمد علي جمالزاده
4. صادق هدايت
ضمناً مقدمه اي كه استاد سعيد نفيسي در اول كتاب انشاء نموده مطالب ارزنده اي در باره شناساندن تاريخچه تكامل نثر فارسي است كه عيناً در اين وبلاك بتدريج براي استفاده خوانندگان درج ميگردد . باشد كه مقبول نظر واقع شود و شما بيشتر از پيش با ادبيات كشورتان آشنا شويد .
مطلب ديگري كه ميخواستم يادر آور شوم اين است كه من قصد دارم تمام كتاب را اگر عمري باشد در اين وبلاگ درج كنم و شما ميتوانيد بتدريج آنرا « دانلود » كنيد و بصورت يك كتاب الكترونيكي براي مراجعات بعدي در كامپيوتر خود نگهداري نمائيد.
موفق باشيد .



شاهكار هاي نثر فارسي معاصر

استاد سعيد نفيسي


ديباچه

آنچه درين صحايف بنظر خوانندگان مي رسد مجلد اول كتابيست شامل منتخبات نثر فارسي معاصر كه مجلدات ديگر آن نيز پي در پي انتشار خواهد يافت .
اين مجلد تنها شامل منتخب آثار چهار تن از پيشروان نثر معاصرست يعني عبدالرحيم طالبوف و علي اكبر دهخدا ومحمد علي جمال زاده و صادق هدايت . درين رشته كتابها تنها منتخبات آثار كساني كه پيشرو ادبيات جديدند يعني داستان و نمايشنامه نوشته و ترجمه كرده اند بميان خواهد آمد و انتخاب آثار كساني را كه در رشتة تحقيق و تتبع كار كرده اند آقاي ايرج افشار بعهده گرفته و درمجلدي ديگر انتشار داده است .
در تهية اين مجلد آثار ادبي اين چهار تن نويسنده را كه بيش از ديگران در ادبيات معاصر نفوذ كرده اند بدقت خوانده ام و بهترين صحايف آنها را از حيث لفظ و معني برگزيده ام . در انشاي ايشان بهيچ وجه تصرفي نكرده ام و اگر هم لغزشي يا سستي ديده ام باقي گذاشته ام تنها غلطهاي املايي را كه در بعضي از كتابهاي چاپي ديده ام رفع كرده ام و اصول نقطه گذاري را مطابق زبانهاي اروپايي كرده ام .
در مقدمه كتاب ضرور ديدم بخواهش بسياري از دوستداران ادب مختصري در بارة تحول نثر فارسي از آغاز ادبيات كنوني تا زمان حاضر بنويسم و نيز جمعي خواستار بودند سبكهاي ادبي را بروش اروپايي در ادب فارسي تعريف كنم و مفتاحي كه مقدمه مطالعات آينده باشد بدستشان بدهم و عجالةً براي اينكه زمينه اي در دستشان باشد تقريري را كه در ضمن درس تاريخ ادبيات ايران در دانشكده ادبيات كرده ام در ديباچه اين كتاب چاپ مي كنم و تفصيل اين مجمل را بكتاب مفصلي كه در تاريخ ادبيات ايران فراهم آورده ام و اميدوارم بزودي انتشار يابد مي گذارم.
در پايان سخن از نويسندگان و مترجمان كه ممكنست من بآثارشان پي نبرده باشم خواهش دارم كه اگر مايل باشند منتخب آثارشان در مجلدات ديگر اين كتاب انتشار يابد نسخه اي از آثار چاپ شدة خود را براي من بفرستند تا چيزي از نظر محو نشده وحق همه كس كزارده شده باشد.

خرداد ماه 1330
سعيد نفيسي
نظرات (0)

Post a Comment

منو
لیست دوستان
امکانات
لینکها در صفحه جدید
تشکر


کليه حقوق محفوظ است